Keďže pedagógovia čelia rýchlo sa meniacim požiadavkám, vyžadujú si čoraz širší a sofistikovanejší súbor kompetencií ako predtým. Najmä všadeprítomnosť digitálnych zariadení a povinnosť pomôcť študentom stať sa digitálne kompetentnými si vyžaduje, aby si aj pedagógovia rozvíjali svoje vlastné digitálne kompetencie.
Na medzinárodnej a vnútroštátnej úrovni sa vypracovalo niekoľko rámcov, nástrojov sebahodnotenia a programov odbornej prípravy s cieľom opísať aspekty digitálnej kompetencie pedagógov a pomôcť im posúdiť ich kompetencie, identifikovať ich potreby v oblasti odbornej prípravy a ponúknuť cielenú odbornú prípravu. Na základe analýzy a porovnania týchto nástrojov, táto správa predstavuje spoločný európsky rámec pre digitálnu kompetenciu pedagógov (DigCompEdu). DigCompEdu je vedecky podložený rámec, ktorý pomáha usmerňovať politiku a môže byť priamo prispôsobený implementácii regionálnych a vnútroštátnych nástrojov a programov odbornej prípravy. Okrem toho poskytuje spoločný jazyk a prístup, ktorý pomôže pri cezhraničnom dialógu a výmene osvedčených postupov.
Rámec DigCompEdu je zameraný na pedagógov na všetkých úrovniach vzdelávania, od raného detstva až po vysokoškolské vzdelávanie a vzdelávanie dospelých, vrátane všeobecného a odborného vzdelávania a prípravy, vzdelávania osobitných potrieb a kontextov neformálneho vzdelávania. Jeho cieľom je poskytnúť všeobecný referenčný rámec vývojárom modelov digitálnych kompetencií, t. j. členským štátom, regionálnym vládam, príslušným národným a regionálnym agentúram, samotným vzdelávacím organizáciám a verejným alebo súkromným poskytovateľom odbornej prípravy. Európsky rámec pre digitálne kompetencie pedagógov (DigCompEdu) reaguje na rastúcu informovanosť mnohých európskych členských štátov o tom, že pedagógovia potrebujú súbor digitálnych kompetencií špecifických pre svoje povolanie, aby mohli využiť potenciál digitálnych technológií na zlepšenie a inováciu vzdelávania.
DigCompEdu pojednáva o 6 oblastiach, ktoré sa zameriavajú na rôzne aspekty odborných činností pedagógov:
Oblasť 1: Profesionálna angažovanosť
Využívanie digitálnych technológií na komunikáciu, spoluprácu a profesionálny rozvoj.
Oblasť 2: Digitálne zdroje
Získavanie, vytváranie a zdieľanie digitálnych zdrojov.
Oblasť 3: Vyučovanie a učenie
Riadenie a orchestrácia využívania digitálnych technológií vo výučbe a učení sa.
Oblasť 4: Posúdenie
Využívanie digitálnych technológií a stratégií na zlepšenie hodnotenia.
Oblasť 5: Posilnenie postavenia študentov
Využívanie digitálnych technológií na posilnenie inklúzie, personalizácie a aktívneho zapojenia vzdelávajúcich sa osôb.
Oblasť 6: Uľahčovanie digitálnych kompetencií študentov
Umožniť študentom kreatívne a zodpovedne využívať digitálne technológie na informovanie, komunikáciu, tvorbu obsahu, pohodu a riešenie problémov.
Dokument Európsky rámec pre Digitálne kompetencie pedagógov sme preložili do slovenského jazyka, aby sme ho sprístupnili aj širšej verejnosti Slovenska.