Máme výhercov! Boli vyhlásení víťazi Európskej ceny za digitálne zručnosti 2023
Včera večer v Bruseli počas slávnostného odovzdávania cien EDSA23, June Lowery-Kingston, zástupkyňa a vedúca oddelenia GR CNECT, Európska komisia, odovzdala ocenenia 6 vynikajúcim projektom, ktoré úspešne podporujú Európanov pri získavaní základných a pokročilých digitálnych zručností.
Úroveň 330 vstupov v roku 2023, Európsky rok zručností, bola mimoriadne vysoká vo všetkých piatich kategóriách. Existuje toľko angažujúcich sa projektov, ktoré sa realizujú v celej Európe a ukazujú, že digitálne zručnosti sú určené pre všetkých – bez ohľadu na vek, pohlavie, zdravotné postihnutie/schopnosť a miesto. Každý z týchto ocenených projektov prináša skutočnú zmenu inovatívnym a účinným spôsobom a ponúka potenciálne životné príležitosti pre dievčatá, deti, osoby s mentálnym postihnutím a netechnickí odborníci.
June Lowery-Kingston, zástupca riaditeľa a vedúci oddelenia, GR CNECT, Európska komisia
Medzi víťazmi sú veľmi odlišné projekty a organizácie: od verejno-súkromných partnerstiev až po miestne projekty na miestnej úrovni, od občianskych organizácií a miestnych škôl až po konzorciá EÚ, ktoré združujú vysokopostavené technické univerzity, ukazuje tohtoroční víťazi živý obraz o digitálnych zručnostiach v Európe.
A víťazi sú.
Posilnenie postavenia mládeže v digitálnej oblasti: UBBU – Zistiť kód (Portugalsko)
Ubbu je platforma pre počítačovú vedu a programovanie, ktorá učí deti vo veku 6 až 12 rokov, ako kódovať prostredníctvom hierých vyučovania. Deti sa učia riešiť logické výzvy a rozvíjať zručnosti na riešenie problémov a zároveň sa učia plniť ciele udržateľného rozvoja.
Vyvinul ho portugalský startup Ubbu v oblasti vzdelávania a sociálneho vplyvu a jeho vykonávanie vo verejných školách v Portugalsku podporuje ministerstvo školstva, Nadácia pre vedu a techniku, univerzita v Aveiro, nadácia Altice, Santa Casa da Misericórdia Lisboa, banka Montepio a Siemens Portugal.
Projekt bol vybraný za víťaza tejto kategórie z hľadiska jeho schopnosti rozšíriť rozsah a mať veľký vplyv vo viacerých krajinách a pre jeho atraktívny formát. Ide o platformu osobitne navrhnutú na to, aby ju využívali rodiny, učitelia a ľudia bez skúseností s programovaním, a preto je pre deti a dospelých výborným nástrojom na spoločné učenie sa. Okrem toho je Ubbu vďaka svojmu obchodnému modelu dlhodobo vysoko udržateľný.
Digitálne zručnosti pre vzdelávanie: Ex aequo: Otvoriť rámček (Taliansko) a Pix (Francúzsko)
Platforma bola spustená v roku 2020 uprostred pandémie COVID-19 s cieľom vybudovať rozšíriteľný a účinný projekt mediálnej gramotnosti. Zameriava sa na boj proti dezinformáciám na internete a zameriava sa na učiteľov a pedagógov s cieľom zlepšiť digitálne zručnosti študentov vo veku od 11 do 18 rokov.
Dataninja je vedúcou organizáciou tohto projektu, ktorá spolupracuje s partnermi, ako sú SkyTg24, Meet Digital Culture Center – Fondazione Cariplo, Fondazione Compagnia di San Paolo, Fondazione Agnelli, Sapere Digitale, Provincia Autonoma di Bolzano, Liceo Peano di Cuneo, Istituto Avogadro, Capgemini.
Porota vybrala ako víťaza Otvorte rámček na základe udržateľnosti a rozšíriteľnosti projektu. Po počiatočnej trojročnej pilotnej fáze na stredných školách sa v rámci iniciatívy plánuje rozšíriť svoj dosah na učiteľov a pedagógov základných škôl. Jeho cieľom je tiež spolupracovať s mimovládnymi organizáciami a pedagógmi pracujúcimi v znevýhodnených oblastiach, ako aj s verejnými knižnicami, kultúrnymi centrami a nadáciami, čím sa zabezpečí prístupnosť pre marginalizované skupiny, zraniteľné osoby a osoby s osobitnými potrebami. Ďalším krokom k otvoreniu rámčeka je rozšírenie projektu o ďalšie európske jazyky a krajiny.
PIX je verejná online služba, ktorá sa používa na posudzovanie, rozvoj a certifikáciu digitálnych zručností vo Francúzsku, Belgicku a v celej Európe. V priebehu 6 rokov pomohol PIX + 4,5 milióna študentov ročne zlepšiť svoje digitálne zručnosti prostredníctvom zábavných a náročných testov, ale aj učitelia monitorujú digitálnu gramotnosť študentov. Projekt vedie francúzske ministerstvo národného vzdelávania, ministerstvo vysokoškolského vzdelávania a GIP Pix.
PIX bol vybraný ako víťaz, pokiaľ ide o jeho konkrétny rozsah a vplyv na študentov, učiteľov a školy. Zohráva kľúčovú úlohu pri zvyšovaní digitálnej gramotnosti nielen vo Francúzsku a Belgicku, ale aj v celej Európe. Pix vďaka svojmu poslaniu podporovať digitálne zručnosti mladých vzdelávajúcich sa osôb zohráva kľúčovú úlohu pri zlepšovaní digitálnych zručností a podpore príležitostí na celoživotné vzdelávanie pre jednotlivcov.
Začlenenie do digitálneho sveta – DigiAcademy (EIT Health, Írsko, Chorvátsko, Španielsko, Švédsko a Francúzsko)
Digi-ID je celoeurópsky multidisciplinárny projekt financovaný z EIT Health, ktorý spustila Trinity College Dublin spolu s Národnou sieťou vzdelávania/Rehabcare, bratmi charitatívnej organizácie, Avista, St Michael’s House, Central Remedial Clinic, Stewarts Care, MADoPA, Karolinska Institut, Univerzita v Záhrebe. Zameriava sa na zdravie, vzdelávanie a technológie pre jednotlivcov s mentálnym postihnutím (ID). Na základe skúseností a činností s viac ako 500 ľuďmi s ID tím vyvinul „DigiAcademy“: prístupná platforma vzdelávania v oblasti digitálnych zručností.
Projekt bol úspešným kandidátom na udelenie ceny z dôvodu jeho spoločného navrhovania a procesu spoločného rozvoja, do ktorého boli zapojení ľudia s ID. Tým, že DigiAcademy uprednostňuje prístupnosť, používateľskú ústretovosť a prispôsobuje platformu a obsah osobitným potrebám cieľovej skupiny, ponúka jedinečný a cenný zdroj pre vzdelávanie v oblasti digitálnych zručností.
Ženy v kariére v oblasti IKT – kódex pre dievčatá, ktorý je lepší (Taliansko)
Girls Code It Better, ktorý sa začal v roku 2014 v Taliansku, je bezplatný projekt digitálnej tvorivosti a podnikania, ktorý približuje dievčatá k kariére v oblasti technológií a STEM. Projekt vedie skupina W Officina Futuro Fondazione.
Existujú dva hlavné dôvody výberu kódexu dievčat, ktorý je lepší ako víťaz EDSA23. Po prvé, projekt podporuje nielen digitálne, ale aj podnikateľské cesty pre dievčatá a po druhé, pôsobivý dosah a vplyv iniciatívy zohrávali významnú úlohu pri jej výbere. S 522 klubmi zriadenými na 223 stredných školách a viac ako 10,000 dievčat zo 17 talianskych regiónov sa v rámci kódexu pre dievčatá lepšie preukazuje jeho škálovateľnosť a účinnosť, pokiaľ ide o zapojenie dievčat a podporu ich záujmu o kariéru v oblasti IKT a STEM.
Digitálne zvyšovanie úrovne zručností @ Work – AI4gov (Španielsko, Taliansko, Nemecko, Estónsko)
Magisterské štúdium umelej inteligencie pre verejné služby (AI4Gov) je program vysokoškolského vzdelávania financovaný Európskou úniou a vyvinutý štyrmi poprednými európskymi univerzitami v oblasti digitálnych, technologických a inžinierskych vied (Universidad Politécnica de Madrid, Španielsko, Politecnico di Milano, Taliansko, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, Nemecko a Technická univerzita v Tallinne, Estónsko). Účastníci získavajú odborné znalosti na revolúciu pri poskytovaní verejných služieb prostredníctvom etického a účinného vykonávania umelej inteligencie.
Projekt bol vybraný ako víťaz ocenenia za reprezentáciu inovačného prístupu k vysokoškolskému vzdelávaniu, v ktorom sa kombinujú oblasti umelej inteligencie, verejných služieb a digitálnej transformácie. Projekt je priekopníkom jedinečnej vzdelávacej dráhy, ktorá rieši rastúci dopyt po zručnostiach v oblasti umelej inteligencie vo verejnej správe a verejnej správe.
O porote EDSA23
Platforma Európskej komisie pre digitálne zručnosti a pracovné miesta, ktorá zorganizovala ocenenia, dostala 330 prihlášok zo všetkých európskych krajín. 6 víťazov vybrala zo zoznamu 28 finálnych prihlášok porota zložená z 5 expertov: Alice Bougnères, Stefano Kluzer, Keith Quille, Veronica Stefan a Juliane Reppert-Bismarck.
Spolupráca s národnými koalíciami pre digitálne zručnosti a pracovné miesta: víťazi a porota EDSA23 spoluvytvárajú riešenia a konkrétne opatrenia v oblasti digitálnych zručností
Zástupcovia víťazných projektov boli pozvaní na slávnostné odovzdávanie cien v Bruseli, ale nasledujúci deň sa spolu s národnými koalíciami pre digitálne zručnosti a pracovné miesta zúčastnili aj na interaktívnom seminári.
Víťazi a traja členovia poroty, Alice Bougnères, Stefano Kluzer a Veronica Stefan, odovzdali svoje praktické skúsenosti a odborné znalosti európskej sieti koalícií: miestne národné organizácie, ktoré podporujú a propagujú digitálne zručnosti na všetkých úrovniach vo svojich vlastných krajinách.
Počas seminára sa identifikovali výzvy a spoločne sa vytvorili zaujímavé riešenia, ktoré budú podkladom pre potenciálne budúce iniciatívy v európskych krajinách.
Fotografie: Christophe Vander Eecken