SparkDigiGirls – Litva

4. augusta 2023

Tlak na riešenie rodových rozdielov v oblastiach, ako sú STEM a IKT, je viac než len otázkou spravodlivosti alebo spravodlivosti v prístupe k priemyslu v týchto oblastiach, v ktorých dominujú muži, pričom tieto obavy môžu byť dôležité. Projekty, ktoré môžu objasniť faktory, ktoré ženám, najmä mladým ženám, bránia v kariére v oblasti digitálnych technológií (ako aj najlepšie postupy na riešenie rodových rozdielov), sú kľúčové na zabezpečenie toho, aby táto oblasť bola schopná v plnej miere riešiť tento problém.

Cieľom SparkDigiGirls je povzbudiť dievčatá, aby skúmali digitálne technológie, ako sú AR (Augveled Reality), umelá inteligencia (umelá inteligencia) a iné technológie, aby prichádzali s novými a zaujímavými nápadmi.

Prečo je SparkDigiGirls potrebný?

Na základných školách je takmer rovnako pravdepodobné, že chlapci a dievčatá budú chlapci a dievčatá chcieť pracovať v oblasti súvisiacej s vedou. V nasledujúcich školských rokoch sa však postoje a názory dievčat menia a je pravdepodobnejšie, že si vyberú kariéru v sociálnej, environmentálnej a lekárskej oblasti pred štúdiom vedy, technológie, inžinierstva a matematiky (STEM) a IKT. Je to spôsobené zaujatosťami, nedostatkom vzorov, mentorstvom a inými dôvodmi, ktoré obmedzujú schopnosť dievčat plne využívať príležitosti, ktoré ponúka digitálna transformácia.

Podľa údajov Eurostatu z roku 2021 sú dievčatá a ženy naďalej nedostatočne zastúpené, keďže predstavujú len 19,1 % všetkých študentov IKT v EÚ. Spomedzi štyroch krajín, na ktoré sa zameriava projekt SparkDigiGirls, mala Litva najvyššiu mieru žien v IKT – 23,7 %. Grécko vykázalo 21,3 % a Portugalsko 20,7 %, pričom najnižšie bolo Slovinsko so 16,6 %.

Rodové stereotypy pretrvávajú, rovnako ako mylné predstavy týkajúce sa práce v oblasti technológií a inžinierstva. Učitelia a pedagógovia môžu zohrávať dôležitú úlohu pri zmene tejto perspektívy tým, že dievčatám poskytnú usmernenia a prístup k skúsenostiam, ktoré môžu zmeniť súčasný scenár (Marques a kol. 2022). Vzhľadom na túto potrebu partneri z Litvy, Portugalska, Slovinska a Grécka iniciovali dvojročný medzinárodný projekt SparkDigiGirls financovaný zo strategického partnerstva programu Erasmus+ v oblasti mládeže.

Spoznajte iniciatívu

Cieľom projektu Empower Girls Creativity Through Use of Digital Technologies (SparkDigiGirls) je povzbudiť dievčatá, aby skúmali digitálne technológie, ako sú AR (posilnená realita), umelá inteligencia (umelá inteligencia) a internet vecí (internet vecí) a aby priniesli nové a zaujímavé nápady s využitím ich novozískaných digitálnych poznatkov s cieľom prispieť k odvetviu STEM (v ktorom dominujú muži) inovačnými, odlišnými a kreatívnymi prístupmi.

Cieľom projektu je splniť konkrétne ciele:

  • znížiť obavy dievčat a demystifikovať existujúce stereotypy o počítačovej vede a technike;
  • zvýšenie zručností v oblasti digitálnej gramotnosti dievčat s cieľom otvoriť nové a nepredvídané možnosti tvorivosti, účasť dievčat v digitálnom svete;
  • posilniť postavenie pracovníkov s mládežou ako mentorov s cieľom presadzovať tvorivosť dievčat využívaním digitálnych aplikácií a zvýšiť atraktívnosť digitálneho sektora medzi dievčatami.

Projekt je rozdelený do týchto prvkov:

  • bola dokončená dvojitá analýza spôsobov, ako môžu inovatívne a nové technológie rozvíjať tvorivosť dievčat;
  • pripravili sa učebné osnovy, ktoré spĺňajú potreby dievčat a vedú k zlepšeniu a zvýšeniu ich tvorivosti využívaním inovatívnych aplikácií/digitálnych nástrojov.
  • bol vyvinutý online program zameraný na využívanie praktického experimentálneho modelu učenia a úloh v reálnom živote, ktoré dievčatám umožňujú skúmať technológie a prinášať nové a vzrušujúce nápady a riešenia daných problémov.
  • bola dokončená kampaň s digitálnym modelom ženského modelu

Prečo je to osvedčený postup?

Projekt SparkDigiGirls sa začal prieskumom viac ako 30 prípadových štúdií zistených v každej krajine, po ktorom nasledovali rozhovory s ich zástupcami. To umožnilo identifikáciu tém v oblasti IKT a technológií, ktoré by mohli byť zaujímavé pre dievčatá. Bol vytvorený online program, ktorý využíva platformu LMS Moodle.

Online program obsahuje 16 samostatných vzdelávacích balíkov nazývaných výzvy. Tátovýzva sa týka konkrétnej témy alebo oblasti záujmu mladých dievčat vo veku nad 14 rokov. Napríklad móda, dizajn, životné prostredie, kulinárstvo, umenie atď.

Každá výzva zahŕňa dve základné vzájomne prepojené zložky: digitálne technológie a skutočné situácie alebo problémy, ktorým čelia mladé dievčatá vo svojom živote. 279 dievčat sa zúčastnilo na pilotnej odbornej príprave a 40 pracovníkov s mládežou v oblasti vzdelávacích materiálov.

Digitálne technológie / špecializácia

  • Umelá inteligencia
  • Internet vecí
  • Rozšírená realita
  • Digitálne zručnosti


Úroveň digitálnych zručností

  • Základné
  • Stredné


Geografický rozsah - krajina

  • Litva


Typ iniciatívy

Národná iniciatíva


Cieľové publikum

  • Digitálne zručnosti vo vzdelávaní.
  • Digitálne zručnosti pre všetkých


Dátum začiatku


Dátum ukončenia


Priemysel - oblasť vzdelávania a odbornej prípravy

  • Generic programmes and qualifications not further defined


Typ financovania

Verejné


Organizácia

Still image

Sledujte nás

Mohlo by Vás zaujímať