Na svetovej konferencii o rozvoji telekomunikácií Medzinárodnej telekomunikačnej únie (ITU), ktorá sa konala 6. júna v Kigali v Rwande, bola zverejnená správa Global Connectivity Report 2022.

Článok pôvodne zverejnený na Core Platform Digital skills and Jobs.

Jedna kapitola publikácie, ktorej autormi sú profesorka Sonia Livingstone, profesorka Ellen Helsper a Dr. Miriam Rahali z LSE, skúma príležitosti a riziká najprepojenejšej generácie – dnešných detí a mládeže – a aké úsilie je potrebné vynaložiť na dosiahnutie úplnej digitálnej inklúzie.

Rozšírenie konektivity a digitálnych zariadení, poháňané rastúcim prijímaním prevratných technológií, ako sú AI a IoT, sa rýchlo rozširuje po celom svete. 71 % mladých ľudí (vo veku 15 až 24 rokov) sú pravidelnými používateľmi internetu, čo z nich robí najväčšiu a najviac prepojenú vekovú skupinu a je pravdepodobné, že budú ťažiť zo stále viac digitalizovaného sveta, kde sú digitálne skúsenosti a zručnosti rozhodujúce pre budúce vyhliadky na zamestnanie.

Pozitívna a dlhodobá spoločenská zmena však môže nastať len vtedy, ak všetky zainteresované strany v spoločnosti budú spoločne pracovať na riešení digitálnej priepasti na viacerých úrovniach. Údaje UNICEF a ITU v správe ukazujú, že iba 40 % detí v školskom veku má doma prístup na internet, pričom medzi príjmovými skupinami a regiónmi sú výrazné rozdiely. Napríklad 9 z 10 detí školského veku v krajinách s vysokými príjmami má prístup k internetu doma, v porovnaní s menej ako 1 z 5 vo väčšine krajín s nízkymi príjmami.

Treba tiež zdôrazniť, že samotný prístup k internetu neurčuje hodnotu, ktorú mladí ľudia získajú z internetu. V skutočnosti, aj keby sa súčasné medzery v prístupe preklenuli, spôsob využívania prístupu môže ešte viac prehĺbiť existujúce sociálno-ekonomické nerovnosti. Táto druhá úroveň digitálnej priepasti podčiarkuje kľúčovú úlohu, ktorú digitálne zručnosti zohrávajú pri vyrovnávaní rizík a príležitostí využívania IKT a digitálnej angažovanosti.

Príležitosti a riziká digitálneho pripojenia

Pre deti a mladých ľudí je čoraz dôležitejšie hlbšie porozumieť základným problémom, ktoré formujú a riadia online prostredie, s ktorým komunikujú. Príležitosti a riziká majú tendenciu ísť ruka v ruke – kde väčší prístup a vyššia úroveň digitálnych zručností zvyčajne vedie k vyššiemu vystaveniu online rizikám. Vzhľadom na vyvíjajúci sa charakter digitálneho prostredia je možné, že deti a mládež budú vystavení rizikám skôr, ako budú mediálne gramotní alebo sa stanú odolnými voči internetu – alebo ak neexistujú právne, regulačné a politické rámce a ochranné mechanizmy.

Efektívne iniciatívy zamerané na prekonanie digitálnej priepasti

Je nevyhnutné vytvoriť a zlepšiť spoľahlivé dôkazy o digitálnom prístupe, používaní, zručnostiach a výsledkoch detí a mládeže. Medzinárodná spolupráca bude dôležitá aj pri zabezpečení zosúladenia definícií a porovnateľných metrík, ktoré umožnia sledovanie pokroku, identifikáciu problémov a zdieľanie osvedčených postupov.

Stanovenie jasnejších a pokročilejších metrík na monitorovanie digitálnej inklúzie by určite pomohlo pri odstraňovaní prekážok a odstraňovaní medzier. Napríklad individuálne príležitosti pre deti a mládež sú nedostatočne zdokumentované (najmä v dezagregovanej forme) v porovnaní s prístupom domácností k internetu. Okrem toho existuje len málo dôkazov a údajov o kvalite digitálnych skúseností a výsledkov vrátane online príležitostí a rizík vylúčenia vyplývajúcich z internetu. Dve kľúčové iniciatívy v tomto priestore sú: Global Kids Online, ktorá pracuje na kľúčových metrikách pre prístup, aktivity, riziká a bezpečnosť (teraz ju prijíma ITU) a projekt ySKILLS, ktorý vyvinul index na meranie digitálnych zručností mládeže.

© AdobeStock