Deti a digitálne technológie: Kedy ukázať deťom digitálny svet?

12. marca 2024

V dnešnej digitálnej dobe je častou dilemou mnohých rodičov to, či nechať používať svoje deti smartfóny – a hlavne v akej miere. Na jednej strane ponúkajú deťom množstvo výhod. Môžu slúžiť ako napríklad vzdelávacie nástroje, ktoré poskytujú prístup k informáciam a vzdelávacím aplikáciam. Taktiež vedia uľahčiť komunikáciu medzi deťmi a ich rodičmi, napríklad v prípade neočakávaných situácií. Je však dôležité pozrieť sa aj na riziká, ktoré prinášajú. O téme prepojenia detí a digitálnych technológií diskutovali počas štvrtkovej inaugurácie kampane #CyfrowyStart viacerí odborníci, a to Katarzyna Hernandez z Kancelárie Rzecznik Praw Dziecka, Marta Witkowska z NASK, Marcin Olender z Google a dvaja učitelia: Piotr Adamczewski, riaditeľ Społeczne Liceum Ogólnokształcące Nr 5 STO w Milanówku a Leszek Janasik, riaditeľ Sportowa Szkoła Podstawowa nr 3 w Aleksandrowie Łódzkim.

 Aký je problém s používaním elektronických zariadení v školách?

Touto otázkou sa zaoberajú viaceré vzdelávacie inštitúcie, a to nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí. “Na školách máme veľký problém so stimuláciou. Pre mladého človeka je veľmi ťažké sústrediť sa na obsah, ktorý si chce adoptovať, čo i len na pár minút. Aj ja som si všimla stratu nudy medzi deťmi a tínedžermi. Nuda je kreatívna, pretože je to moment, kedy sa musíme zorganizovať, niečo vymyslieť, sami alebo v skupine. Úpadok tvorivosti spojený s obmedzovaním nudy je veľký problém,” zhodnotil Leszek Janasik. Minister školstva, výskumu, vývoja a mládeže Tomáš Drucker chce zaviesť plošný zákaz mobilov v školách. Odborníci naznačili, že prísnejšia regulácia sa bude týkať prvého stupňa základných škôl. Na druhom stupni by sa ich využívanie mohlo obmedziť.

Každý štvrtý tínedžer sa cíti preťažený nadbytkom informácií

Vedeli ste, že až dve tretiny mladších detí (teda vo veku od 6 mesiacov do 6 rokov) už používajú smartfóny alebo tablety? Práve smartfóny sa stali pre novú generáciu neoddeliteľnou súčasťou ich životov. Podľa prieskumov trávia dospievajúce deti až štvrtinu dňa online. Ako by mali k tejto téme pristúpiť práve rodičia detí? “Dať svojmu dieťaťu telefón na upokojenie je často lákavá možnosť. Sú chvíle, keď je to napríklad veľmi nápomocné. u doktora na vyšetrení. Ale mali by sme sa snažiť, aby z toho boli len výnimočné chvíle. A je tu aj otázka, ako dávame tento telefón: či bez zamyslenia, alebo sprievodným, vysvetľujúcim spôsobom,” upozornila Katarzyna Hernandez. Významnú úlohu rodičov v tejto téme zdôraznil počas konferencie aj Piotr Adamczewski: “Je to rodič, ktorý pustí svoje dieťa do digitálneho sveta. Žiadne dieťa do 13 rokov by nemalo mať účet na sociálnych sieťach. Vidíme, čo je to v skutočnosti.”

Digitálny štart – kampaň, ktorá môže pomôcť

Viaceré organizácie sa snažia o vzdelávanie detí, ale i rodičov v téme digitálnych technológií. Novovznikajúca kampaň #CyfrowyStart prináša dôležité návody a informácie o tom, ako by mali rodičia pristupovať k používaniu digitálnych technológií svojimi deťmi. Vytvorili preto bezplatný zborník nielen pre rodičov, ale i deti o tom, ako správne a bezpečne používať digitálne technológie. Viac o tejto kampani sa dozviete tu: #CyfrowyStart

Digitálne technológie / špecializácia

  • Digitálne zručnosti


Úroveň digitálnych zručností

  • Základné
  • Stredné
  • Pokročilý
  • Odborník na digitálnu oblasť


Geografický rozsah - krajina

  • Poľsko
  • Slovensko
  • Európska únia


Typ iniciatívy

Národná iniciatíva


Sledujte nás

Mohlo by Vás zaujímať