Digitálna koalícia hodnotí maturity: je dobre, že nás zaujíma digitálna zrelosť žiakov, je však katastrofou, ak z matematiky maturuje iba každý ôsmy absolvent.

písomné maturity

17. marca 2025

V Bratislave, 17. 03. 2025.

Tohtoročné témy písomných maturít zo slovenského jazyka a literatúry zahŕňali aj úvahu na tému „Ako nájsť rovnováhu medzi online a offline svetom?“. Otázka digitálnej zrelosti je podľa Digitálnej koalície kľúčová nielen pre študentov, ale aj pre celú našu spoločnosť.

Digitálna zrelosť – to nie je len schopnosť efektívne využívať technológie, ale aj uvedomovanie si hraníc medzi online a offline svetom. Myslíme si, že diskusia na túto tému je kľúčová pre zdravý a produktívny život v súčasnej digitálnej ére,“ uviedol Mário Lelovský, predseda Digitálnej koalície a prvý viceprezident IT Asociácie Slovenska (ITAS). „Preto sme radi, že nad týmito rozdielmi uvažovali počas minulotýždňových písomných maturít aj desiatky tisíc mladých ľudí na celom Slovensku,“ dodal.

Otázka kybernetickej bezpečnosti, konkrétne kyberšikany, sa objavila aj v zadaní písomnej maturity z maďarského jazyka v téme: „Je kyberšikana novodobou zábavou alebo morom duševného zdravia? (Diskusný článok o tejto forme šikanovania, jej krutom vplyve na ľudskú dušu.)“.

„Kyberšikana je veľmi nebezpečný jav, s ktorým sa musia žiaci a študenti vysporiadať s rozvahou a správne,“ zdôraznil Richard Kiškováč, expert Digitálnej koalície pre oblasť kybernetickej bezpečnosti. „Je na zváženie, či voliť až takýto expresívny tón pri zadaní témy. Mnohí študenti sa už mohli stať obeťou kyberšikany a obávam sa, že ich to mohlo vystrašiť a odradiť pri rozhodovaní sa pre túto tému,“ spresnil Kiškováč.

Digitálna koalícia preto vyzýva všetkých zainteresovaných – od vzdelávacích inštitúcií až po jednotlivcov, aby sa aktívne zapojili do diskusie o digitálnej zrelosti a hľadali spôsoby, ako dosiahnuť harmonické prepojenie medzi online a offline svetom. Je nevyhnutné, aby naša mladá generácia zvládla schopnosť kriticky myslieť a orientovať sa v digitálnom prostredí.

Digitálna koalícia súčasne upozorňuje na nízke percento žiakov, ktorí sa rozhodli maturovať z matematiky. Tento trend môže v nasledujúcich rokoch negatívne ovplyvniť nielen obsadzovanie učebných odborov v oblasti STEM, ale aj schopnosť pracovného trhu reagovať na požiadavky zamestnávateľov a mnohé, inak dobre platené pozície, zostanú neobsadené.

Matematika je základom mnohých perspektívnych slovenských povolaní, nielen v technických oblastiach. Preto je dôležité povzbudzovať študentov, aby ju nevnímali ako prekážku, ale ako príležitosť rozvíjať svoje zručnosti potrebné pre budúce uplatnenie, rovnako ako je potrebné zabezpečiť vyššiu úroveň výučby matematiky na základných ako aj stredných školách“, zdôraznil Mário Lelovský, predseda Digitálnej koalície.

Digitálna technológia/špecializácia

  • Digitálne zručnosti


Úroveň digitálnych zručností

  • Základné
  • Stredné
  • Pokročilý
  • Odborník na digitálnu oblasť


Geografická pôsobnosť - krajina

  • Slovensko


Druh iniciatívy

Národná iniciatíva


Sledujte nás

Mohlo by Vás zaujímať