Európska komisia v spolupráci s Organizáciou pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD) pripravili nový rámec, ktorý definuje AI gramotnosť ako jednu z kľúčových kompetencií pre žiakov základných a stredných škôl. Dokument „Empowering Learners for the Age of AI“ (návrh, máj 2025) má ovplyvniť vzdelávacie politiky naprieč Európou a prispieť k pripravovanému hodnoteniu mediálnej a AI gramotnosti v rámci PISA 2029.
Študenti AI používajú denne, ale často jej nerozumejú
Podľa prieskumu medzi 7000 žiakmi vo veku 12 až 17 rokov v siedmich európskych krajinách (Vodafone Foundation, 2024) až 74 percent z nich verí, že AI bude zohrávať významnú úlohu v ich budúcej kariére. Iný výskum (Merriman & Sanz Sáiz, 2024), ktorý zahŕňal viac ako 5000 respondentov vo veku 17 až 27 rokov, ukázal, že 49 percent mladých ľudí má problém kriticky posúdiť výstupy umelej inteligencie – napríklad určiť, či si AI nevymýšľa. V rovnakej vekovej skupine len 46 percent uviedlo, že ich škola dostatočne pripravuje na prácu s AI.
Štyri oblasti AI gramotnosti
Rámec OECD a Európskej komisie rozdeľuje AI gramotnosť na štyri základné oblasti: interakcia s AI, tvorba s AI, riadenie AI a návrh AI. Interakcia s AI – znamená, že žiaci vedia rozpoznať, že pracujú s AI systémom, chápu, aký má účel a spôsob fungovania, a dokážu kriticky vyhodnotiť, či sú jeho výstupy dôveryhodné a vhodné pre danú situáciu. Tvorba s AI – sa zameriava na spoluprácu človeka s AI pri tvorbe nápadov, obsahu alebo riešení. Žiaci sa učia, ako pomocou AI generovať návrhy, hodnotiť ich a upravovať podľa svojho zámeru, napríklad pri písaní textov, navrhovaní vizuálov či riešení praktických úloh. Riadenie AI – spočíva v tom, že žiaci vedia zvážiť, či a ako je vhodné umelú inteligenciu použiť pri riešení konkrétnej úlohy. Učia sa premýšľať nad tým, ktoré časti zadania môže zvládnuť AI a ktoré si vyžadujú ľudské rozhodovanie, empatiu alebo kreativitu. Návrh AI – sa zameriava na to, aby žiaci pochopili, ako sa AI systémy vytvárajú, akú úlohu zohráva výber dát, algoritmov a dizajnových rozhodnutí, a ako tieto faktory ovplyvňujú správanie, spravodlivosť a dôsledky AI systémov v spoločnosti.
Konkrétne príklady AI gramotnosti v školách
Na prvom stupni základnej školy môže byť praktickou aktivitou tvorba rozprávky s pomocou AI. Žiaci si najprv určia hlavných hrdinov a základnú zápletku, následne použijú AI na návrh pokračovania príbehu. Potom spoločne rozhodujú, ktoré časti AI návrhov si ponechajú a ktoré prepíšu, čím rozvíjajú svoju tvorivosť a kritické myslenie. Na druhom stupni ZŠ môže byť príkladom skúmanie toho, ako algoritmy YouTube odporúčajú videá. Žiaci diskutujú, prečo sa im zobrazujú určité videá častejšie, a aké to môže mať dôsledky pre ich vnímanie reality. Učia sa uvedomovať si prítomnosť AI v bežnom digitálnom prostredí a hodnotiť jej vplyv na každodenné rozhodnutia.
Na stredných školách môže byť aktivita, pri ktorej študenti porovnávajú odpovede generované jazykovým modelom, napríklad ChatGPT, so spoľahlivými zdrojmi pri riešení otázok z histórie. Študenti sa tak učia rozlišovať fakty od nesprávnych informácií. Ďalšou možnosťou je zadať študentom úlohu, aby si pomocou AI nástroja navrhli itinerár fiktívnej študijnej cesty do zahraničia. Následne majú zhodnotiť, ktoré odporúčania AI boli realistické, ktoré nepresné a aké faktory mohli ovplyvniť výber odporúčaných miest či aktivít.
Úloha učiteľa ako sprievodcu, nie experta
Učiteľ nie je v tomto kontexte expertom na umelú inteligenciu, ale skôr sprievodcom, ktorý vedie žiakov k premýšľaniu a diskusii o AI. Jeho úlohou je prepájať AI s obsahom svojho predmetu, vytvárať priestor na skúmanie otázok ako férovosť algoritmov, dôveryhodnosť výstupov AI, a dopady technológií na spoločnosť. Rámec zdôrazňuje, že učitelia potrebujú prístup ku kvalitnému vzdelávaniu a podpore, aby mohli AI gramotnosť integrovať do výučby primerane veku žiakov. Okrem metodickej podpory a príkladov z praxe to znamená aj potrebu zahrnúť AI kompetencie do profesijného rozvoja pedagógov a kurikulárnych dokumentov. Bez tejto podpory hrozí, že žiaci budú používať AI nástroje bez porozumenia, čím sa oslabí ich schopnosť hodnotiť, rozhodovať sa a niesť zodpovednosť. Zároveň však existuje riziko, že ak učitelia nebudú mať dostatočnú dôveru v AI technológie alebo sa ich budú obávať, zvolia radšej stratégiu vyhýbania sa, a tým oberú žiakov o možnosť naučiť sa s týmito nástrojmi narábať zodpovedne, tvorivo a kriticky.
Dôležité postoje, ktoré školy zatiaľ nerozvíjajú dostatočne
Rámec kladie dôraz aj na rozvoj postojov, ktoré sú pre AI gramotnosť rovnako dôležité ako technické vedomosti a zručnosti. Medzi ne patrí zodpovednosť – teda schopnosť uvažovať nad dôsledkami používania AI, rešpektovať autorské práva a dbať na férovosť. Empatia – pomáha vnímať, ako môže AI ovplyvniť rôzne skupiny ľudí, a vedie žiakov k citlivosti voči potenciálnym dopadom automatizovaných rozhodnutí. Zvedavosť – je základom pre objavovanie, ako AI funguje, čo umožňuje hlbšie pochopenie a aktívne zapájanie sa do jej využitia. Adaptabilita a tvorivosť – sú zas kľúčové pri hľadaní nových spôsobov, ako AI môže pomôcť riešiť zložité úlohy či problémy v rôznych oblastiach života.
Praktickým odporúčaním je využívať reálne scenáre – napríklad hodnotenie AI odporúčaní, ktoré môžu byť zavádzajúce alebo neférové – a umožniť žiakom rozhodnúť, ako by v takej situácii reagovali. Dôležité je nebáť sa otvorene hovoriť o možných rizikách AI, ale zároveň neprezentovať AI ako neovládateľnú alebo hrozivú. Nevhodné je naopak ignorovať AI nástroje alebo ich zakazovať bez vysvetlenia – tým sa žiakom odoberá príležitosť naučiť sa s nimi narábať zodpovedne. Rovnako nevhodné je aj kritizovať žiakov za ich pokusy pracovať s AI spôsobom, ktorý učiteľ nečakal, alebo ich verejne zneisťovať za chyby v takýchto aktivitách. Takýto prístup môže u žiakov vyvolať strach z experimentovania a potlačiť ochotu pýtať sa či skúmať nové technológie. Vhodnejšia je kultúra dôvery, kde robenie chýb je súčasťou učenia sa.
Pomôcka pre učiteľov: ako pracovať s rámcom pomocou AI nástroja
Pre učiteľov, ktorí chcú lepšie porozumieť samotnému rámcu AI gramotnosti alebo ho začať prakticky využívať, je k dispozícii jednoduchá pomôcka: špeciálny prompt na webovej stránke https://www.teachai.org/ailiteracy/prompt. Učiteľ si tam môže skopírovať predpripravený text a vložiť ho do nástroja ako je ChatGPT. Následne stačí pripojiť PDF dokument rámca a položiť otázky, ktoré ho zaujímajú – napríklad ako vysvetliť konkrétnu kompetenciu, ako pripraviť hodinu podľa niektorej oblasti alebo ako prepojiť AI gramotnosť s existujúcim predmetom. Táto forma interakcie môže učiteľom výrazne uľahčiť orientáciu v dokumente a uľahčiť zakomponovanie do výučby.
Možnosť pripomienkovať máte aj vy
Rámec AI gramotnosti je momentálne v štádiu verejnej diskusie a spätnej väzby. Odborníci, pedagógovia a verejnosť môžu svoje názory a návrhy vyjadriť online na stránke OECD a Európskej komisie: https://teachai.org/ailiteracy/review. Finálna verzia rámca bude publikovaná v roku 2026 spolu s praktickými príkladmi implementácie. Digitálna koalícia bude rámec sledovať a využívať pri tvorbe odporúčaní pre slovenské školy a politiky digitálneho vzdelávania.
