Ako umelá inteligencia zlepšuje výsledky pri štúdiu

AI vo vzdelávaní

1. októbra 2024

O tom, ako umelá inteligencia zdvojnásobila angažovanosť v kurzoch fyziky na Harvarde a aké sú jej možnosti pre slovenské školy.

Výskum vedený na Harvardskej univerzite ukázal, že vhodne navrhnutý AI tutor môže výrazne zvýšiť angažovanosť študentov pri výučbe zložitých predmetov. V štúdii bol použitý AI tutor, ktorý bol špeciálne prispôsobený pre fyzikálne kurzy, čo prinieslo prekvapivé výsledky.

Profesor Eric Mazur z Harvardu viedol tím, ktorý implementoval umelú inteligenciu do výučby fyziky. AI tutor bol navrhnutý tak, aby bol interaktívny a personalizovaný, čím sa prispôsoboval individuálnym potrebám študentov. Vďaka tejto personalizácii študenti lepšie rozumeli fyzikálnym konceptom, čo sa prejavilo v zvýšení ich záujmu a angažovanosti. Výsledky ukázali, že angažovanosť študentov sa vďaka AI tutoru zdvojnásobila, čo je významný krok k inovácii vzdelávacieho procesu.

Personalizovaný prístup AI tutora umožňuje vytvoriť prispôsobené učebné plány pre jednotlivých študentov, čím sa rieši problém s odlišnou rýchlosťou učenia. Tento model vzdelávania kladie dôraz na silné a slabé stránky študentov, čím umožňuje efektívnejšie učenie. Vďaka tomu študenti lepšie chápu zložité koncepty a sú motivovanejší, čo vedie k lepším akademickým výsledkom.

Profesor Gregory Kestin upozorňuje, že hoci umelá inteligencia môže urýchliť proces učenia, môže ho tiež oslabiť, ak nie sme opatrní. Zdôrazňuje, že AI nástroje by nemali „myslieť“ namiesto študentov, ale mali by im pomáhať rozvíjať kritické myslenie. Podľa neho by AI lektori nemali nahradiť osobné vyučovanie, ale skôr by mali prispievať k tomu, aby sa študenti lepšie pripravili na výučbu – možno dokonca pútavejším spôsobom ako kedykoľvek predtým.

AI nástroje pre slovenských študentov a učiteľov

Používanie veľkých jazykových modelov ako sú ChatGPT, Geminy, Claude a ďalších sa postupne rozširuje aj medzi študentmi a učiteľmi na Slovensku. Jedným z nedostatkov týchto modelov je, že ich odpoveď sa nemusí zhodovať s tým, ako sa dané vedomosti učia na Slovensku resp. môžu v istých prípadoch poskytnúť aj nesprávnu odpoveď.

Na SPŠE Hálova vyriešili tento problém tak, že používajú aplikáciu tellmee. Tá umožňuje učiteľom nahrávať vzdelávacie materiály, ktoré sú spracované a prístupné žiakom ako overené zdroje informácií. Žiaci môžu zadať aplikácii úlohy na lepšie pochopenie týchto materiálov a aplikácia im poskytne rýchle a spoľahlivé odpovede. Aplikácia tiež uľahčuje učiteľom prípravu na výučbu, čím šetrí čas a zvyšuje efektivitu vzdelávania.

Jedným z nástrojov, ktorý by mohol v budúcnosti priniesť podobné benefity aj na Slovensko, je Khanmingo. Tento nástroj, vyvinutý spoločnosťou Khan Academy, je AI-powered tutor, ktorý podporuje učenie prostredníctvom interakcie a okamžitej spätnej väzby. Jeho algoritmy umožňujú sledovanie pokroku študenta a prispôsobovanie sa jeho individuálnym potrebám. Khanmigo môže pomôcť s takmer akýmkoľvek akademickým predmetom vrátane matematiky, prírodných vied, kódovania, histórie a humanitných vied. Khanmigo je založený na technológii ChatGPT, no nedáva len odpovede. Namiesto toho, s neobmedzenou trpezlivosťou, vedie študentov, aby našli odpoveď sami. V súčasnosti však ešte nie je prístupný pre náš región, počet krajín sa však postupne rozširuje.

Študenti a učitelia ale môžu využívať iné vzdelávacie aplikácie Khan Academy. Tie sa oplatí používať, pretože poskytujú personalizované vzdelávanie, kde študenti môžu študovať vlastným tempom a postupne zlepšovať svoje vedomosti. Majú overený a dôveryhodný obsah vytvorený odborníkmi, ktorý pokrýva rôzne predmety ako matematika a vedy, a sú zdarma pre študentov aj učiteľov. Ponúkajú nástroje, ktoré pomáhajú učiteľom identifikovať medzery v porozumení študentov, prispôsobovať výučbu a uspokojovať potreby každého študenta.

Khan Academy bola založená v roku 2008 Salmanom Khanom, ktorý má titul z MIT a MBA z Harvard Business School. Je to nezisková vzdelávacia platforma podporovaná renomovanými inštitúciami, ako sú Gates Foundation, Google a mnoho ďalších. Má uznanie od akademikov a vzdelávacích inštitúcií za efektívne využitie technológie vo vzdelávaní.

Výskum z Harvardu naznačuje, že zavádzanie AI nástrojov do výučby môže výrazne zlepšiť vzdelávací proces. Je však dôležité ich využívať s rozvahou, aby slúžili ako podpora pri učení a nie ako prostriedok, ktorý rieši všetky úlohy bez námahy študentov, čím by mohli oslabiť ich vlastný proces učenia.

Autor: Miloš Moravčík

Digitálna technológia/špecializácia

  • Umelá inteligencia


Úroveň digitálnych zručností

  • Odborník na digitálnu oblasť


Geografická pôsobnosť - krajina

  • Mimo EÚ
  • USA


Druh iniciatívy

Medzinárodná iniciatíva


Sledujte nás

Mohlo by Vás zaujímať