Umelá inteligencia a vzdelávanie: usmernenia pre tvorcov politík

16. marca 2023

Umelá inteligencia a vzdelávanie: Usmernenia pre tvorcov politík„vypracuje UNESCO v rámci vykonávania Pekinského konsenzu s cieľom podporiť tvorcov politík v oblasti vzdelávania pripravených na umelú inteligenciu. Jeho cieľom je dosiahnuť spoločné chápanie príležitostí, ktoré umelá inteligencia ponúka v oblasti vzdelávania, ako aj jej dôsledkov pre základné kompetencie, ktoré si vyžaduje éra umelej inteligencie.

Očakáva sa, že umelá inteligencia vo vzdelávaní dosiahne do roku 2024 hodnotu 6 miliárd USD a má potenciál riešiť niektoré z najväčších výziev v oblasti vzdelávania v súčasnosti, inovovať postupy výučby a učenia sa a v konečnom dôsledku urýchliť pokrok pri plnení cieľa udržateľného rozvoja OSN č. 4. Tento rýchly technologický vývoj však nevyhnutne prináša viaceré riziká a výzvy, ktoré doteraz predbehli politické diskusie a regulačné rámce.

Tvorcovia politík a pedagógovia vstúpili na neznáme územie, čo vyvoláva zásadné otázky o tom, ako bude budúcnosť vzdelávania spolupracovať s umelou inteligenciou. Základom je, že zavádzanie a využívanie umelej inteligencie vo vzdelávaní sa musí riadiť základnými zásadami inklúzie a rovnosti. Na tento účel musia politiky podporovať spravodlivý a inkluzívny prístup k umelej inteligencii a využívanie umelej inteligencie ako verejného statku so zameraním na posilnenie postavenia dievčat a žien a znevýhodnených sociálno-ekonomických skupín. Rastúce využívanie nových technológií umelej inteligencie vo vzdelávaní bude prínosom pre celé ľudstvo len vtedy, ak – už v štádiu návrhu – posilní prístupy k pedagogii zamerané na človeka a bude rešpektovať etické normy a štandardy. Umelá inteligencia by mala byť zameraná na zlepšenie vzdelávania pre každého študenta, posilnenie postavenia učiteľov a posilnenie systémov riadenia vzdelávania. Okrem toho je príprava študentov a všetkých občanov na bezpečný a účinný život a prácu s umelou inteligenciou spoločnou výzvou na celosvetovej úrovni. Budúce systémy vzdelávania a odbornej prípravy musia vybaviť všetkých ľudí základnými kompetenciami v oblasti umelej inteligencie vrátane pochopenia toho, ako umelá inteligencia zhromažďuje a môže manipulovať s údajmi, a zručností na zaistenie bezpečnosti a ochrany osobných údajov. Napokon umelá inteligencia už svojou povahou presahuje rámec sektorov, plánovanie účinných politík v oblasti umelej inteligencie a vzdelávania si vyžaduje konzultácie a spoluprácu so zainteresovanými stranami naprieč disciplínami a odvetviami.

Táto publikácia poskytuje tvorcom politík usmernenia o tom, ako čo najlepšie využiť príležitosti a riešiť riziká, ktoré predstavuje rastúce prepojenie medzi umelou inteligenciou a vzdelávaním. Začína sa základnými prvkami umelej inteligencie: vymedzenia pojmov, techniky a technológie. Pokračuje podrobnou analýzou nových trendov a dôsledkov umelej inteligencie na výučbu a učenie sa vrátane toho, ako môžeme zabezpečiť etické, inkluzívne a spravodlivé využívanie umelej inteligencie vo vzdelávaní, ako môže vzdelávanie pripraviť ľudí na život a prácu s umelou inteligenciou a ako možno umelú inteligenciu uplatňovať na posilnenie vzdelávania. Napokon sa v ňom zavádzajú výzvy spojené s využívaním umelej inteligencie na dosiahnutie cieľa udržateľného rozvoja č. 4 a tvorcom politík sa ponúkajú konkrétne vykonateľné odporúčania na plánovanie politík a programov pre miestne súvislosti.

Digitálne technológie / špecializácia

  • Umelá inteligencia
  • Digitálne zručnosti


Úroveň digitálnych zručností

  • Základné
  • Stredné
  • Pokročilý
  • Odborník na digitálnu oblasť


Geografický rozsah - krajina

  • Európska únia


Typ iniciatívy

Medzinárodná iniciatíva


Cieľové publikum

  • Digitálne zručnosti vo vzdelávaní.


Typ publikácie

  • Štúdia


Priemysel - oblasť vzdelávania a odbornej prípravy

  • Basic programmes and qualifications


Sledujte nás

Mohlo by Vás zaujímať