Keďže potreby zručností sa v Európe rýchlo vyvíjajú, sektor vysokoškolského vzdelávania sa musí prispôsobiť, keďže má jedinečnú pozíciu, ktorá Európe pomáha stať sa digitálnejšou a inkluzívnejšou. Z tohto dôvodu Európska únia spustila v tomto smere dve iniciatívy: Európska stratégia pre univerzity a návrh Komisie na odporúčanie Rady o budovaní mostov pre účinnú európsku spoluprácu v oblasti vysokoškolského vzdelávania.
Kľúčová úloha sektora vysokoškolského vzdelávania
Zelená a digitálna transformácia si bude vyžadovať rast v oblasti vzdelávania, výskumu a inovácií, a preto budú v tomto procese zohrávať kľúčovú úlohu inštitúcie vysokoškolského vzdelávania vrátane:
- vytvorenie európskeho vzdelávacieho priestoru (EEA) a Európskeho výskumného priestoru (EVP) do roku 2025
- formovanie udržateľných a odolných hospodárstiev a pri zelenšej, inkluzívnejšej a digitálnejšej spoločnosti
- poskytovanie vysokokvalifikovaných Európanov s vynikajúcimi vyhliadkami na zamestnanie a angažovaných občanov zúčastňujúcich sa na demokratickom živote – 80 % čerstvých absolventov terciárneho vzdelávania v EÚ získa zamestnanie za menej ako tri mesiace po ukončení štúdia
Európska stratégia pre univerzity
V digitálnom desaťročí sa stanovujú ambiciózne ciele zamerané na 80 % ľudí s aspoň základnými digitálnymi zručnosťami a 20 miliónov odborníkov na IKT do roku 2030.
Cieľom tejto stratégie je podporiť európske inštitúcie vysokoškolského vzdelávania (viac ako 5000 v Európe) s cieľom pomôcť dosiahnuť tieto ambiciózne ciele. Na tento účel sa v stratégii stanovujú štyri kľúčové ciele:
- Posilniť európsky rozmer vo vysokoškolskom vzdelávaní a výskume
- Podporiť univerzity ako majáky nášho európskeho spôsobu života
- Posilniť postavenie univerzít ako aktérov zmeny v rámci súbežnej zelenej a digitálnej transformácie
- Posilniť univerzity ako hnacie sily celosvetovej úlohy a vedúceho postavenia Európy
EÚ okrem toho v záujme plnej podpory rozvoja stratégie naplánovala štyri hlavné iniciatívy:
- Ďalšie rozšírenie iniciatívy „Európske univerzity“ na 60 európskych univerzít s viac ako 500 univerzitami do polovice roka 2024.
- Pracovať na vytvorení právneho štatútu aliancií inštitúcií vysokoškolského vzdelávania s cieľom umožniť im združovať zdroje, kompetencie a kapacity.
- Preskúmať možnosti a potrebné úsilie o dosiahnutie spoločného európskeho diplomu do polovice roka 2024.
- Rozšíriť iniciatívu týkajúcu sa európskej študentskej karty zavedením jedinečného európskeho študentského identifikátora, ktorý bude v roku 2022 k dispozícii všetkým študentom zúčastňujúcim sa na mobilite a všetkým študentom na univerzitách v Európe do polovice roka 2024.
Budovanie mostov pre účinnú európsku spoluprácu v oblasti vysokoškolského vzdelávania
Komisia tiež pripravila návrh odporúčania Rady, ktorého cieľom je umožniť európskym inštitúciám vysokoškolského vzdelávania užšiu spoluprácu a uľahčiť vytváranie spoločných nadnárodných programov alebo spoločných diplomov. Hlavným cieľom návrhu je podnietiť členské štáty, aby podporovali poskytovanie vysokokvalitných príležitostí na celoživotné vzdelávanie pre všetkých s cieľom uľahčiť zvyšovanie úrovne zručností a rekvalifikáciu so zameraním na oblasti s najväčším dopytom.
Cieľom odporúčania je dostať nadnárodnú spoluprácu na novú úroveň kvality a rozsahu a priamo prospieť študentom pri zlepšovaní ich zručností a zamestnateľnosti prostredníctvom ľahšieho prístupu k moderným a inovatívnym nadnárodným univerzitám, k mobilite v zahraničí a k transdisciplinárnemu vzdelávaniu.