Iniciatíva pre digitálne kompetencie v Estónsku

16. marca 2023

V estónskych národných učebných osnovách sa kladie dôraz na rozvoj digitálnych kompetencií. Ide o jednu z ôsmich kľúčových kompetencií, na ktoré sa školy v Estónsku zameriavajú.

S cieľom uľahčiť učiteľom Estónsko vytvorilo jednoduchý a jasný model digitálnych kompetencií pre študentov. Týmto spôsobom každý estónsky učiteľ už nemusí vymyslieť svoje vlastné koleso, ale môže sa zamerať na podporu študenta. 

Vysvetlenie estónskeho rámca

Vymedzené kompetencie slúžia ako ciele pre učiteľov aj študentov. Rámce digitálnych kompetencií študentov ako také ponúkajú integrované a spoločné referenčné body na analýzu toho, či sa vzdelávanie uskutočňuje. Opisujú kompetencie potrebné na riešenie problémov, s ktorými sa stretávajú počas vzdelávacích procesov (de facto aj v pracovnom živote) s využitím digitálnych technológií. Je tiež prispôsobený estónskemu kontextu vzdelávania,

Rámec digitálnych kompetencií študentov je prispôsobený rámcu Európskej komisie DigComp 2.1. Má 5 rozmerov: 1) informačná a dátová gramotnosť (napr.: formulovanie potrieb, posudzovanie relevantnosti zdrojov, organizovanie digitálnych údajov, 2. komunikácia a spolupráca, 3) tvorba digitálneho obsahu (napr.: úprava, pochopenie autorských práv, znalosť prístupu k počítačovým systémom, 4) bezpečnosť a 5) riešenie problémov.

Ako funguje v praxi.

Rámce digitálnych kompetencií sú doplnené rôznymi nástrojmi, ktoré sú určené na podporu ich vykonávania. Ktoré zahŕňajú: 

  • Kritériá posudzovania. Existuje verejne dostupný súbor kritérií hodnotenia študentov pre každý kľúčový stupeň vzdelávania spojený s piatimi rozmermi rámca digitálnych kompetencií študentov. Tie boli rozdelené do každej zo štyroch kľúčových fáz všeobecného vzdelávania a učitelia ich môžu využiť na posúdenie pokroku študentov pri budovaní digitálnej kompetencie. Na druhej strane môžu nové údaje využiť na plánovanie stratégií na ďalšie zlepšenie vzdelávania. Študenti môžu tieto kritériá použiť aj na stanovenie vlastných vzdelávacích cieľov. Existuje dodatočná upravená verzia hodnotiacich kritérií pre študentov s osobitnými potrebami.

  • Prieskum sebahodnotenia. Online dotazník na sebahodnotenie digitálnej kompetencie je dostupný pre školy a pre študentov s nižším a vyšším sekundárnym vzdelávaním v rôznych formátoch. 

  • Slovníkdigitálnych technológií. Existuje digitálny glosár spojený s rámcami kompetencií študentov, ako aj s digitálnymi kritériami posudzovania a digitálnym vzdelávaním vo všeobecnosti. Učiteľom a študentom poskytujú spoločný jazyk potrebný na diskusiu o digitálnej výučbe a učení sa.

  • Digitálne vzdelávacie scenáre. Zhromažďujú sa digitálne vzdelávacie scenáre, ktoré opisujú najlepšie postupy pri integrácii vzdelávania a rozvoji digitálnych kompetencií v rôznych školských predmetoch. Tieto vzdelávacie scenáre sa uverejňujú s otvoreným prístupom.

Osobitná skupina pre digitálne kompetencie

Iniciatívu v oblasti digitálnych kompetencií vedie estónsky výbor pre vzdelávanie a mládež, ktorý má aj osobitnú pracovnú skupinu pre digitálne kompetencie. Monitorujú vývoj a vypracúvajú správy, pilotné a testujú nové nástroje, aktualizujú materiály (vrátane rámcov), predkladajú výsledky atď. 

Pracovná skupina podáva správy o výsledkoch a vývoji dvakrát ročne poradnému výboru pre digitálne kompetencie, ktorý pozostáva z 10 zástupcov kľúčových organizácií v Estónsku (Estónske združenie vzdelávacích technológov, estónske združenie pre pokrok v odbornom vzdelávaní, estónske združenie učiteľov, Univerzita v Tartu, estónske združenie učiteľov informatiky, estónske združenie učiteľov Kindergarten, Univerzita v Tallinne, estónske združenie riaditeľov škôl a estónske ministerstvo školstva a výskumu). 

Cieľové publikum

  • Digitálne zručnosti vo vzdelávaní.


Sledujte nás

Mohlo by Vás zaujímať